Jak blokovat reklamu na internetu 2

Za pár let se vnucování a i blokování internetové reklamy posunulo o level výš. V kontrastu s tím, o čem se svého času na straně serverů žijících z přijmů z reklam, psalo jako o snaze vylepšovat (cílení reklamy atp) se situace nijak výrazně nezlepšila. Vlastně vůbec :) Možná jste si všimli, že další den po použití Google vyhledávače a následném zakoupení lepidla, na vás někde úplně jinde mrká reklama na Pattex. Pokusy: Rok 2014 a 2015 (emoce, neblokujte reklamy nemáme prachy). Odepíráním obsahu (popup text, video nelze načíst) v roce 2016. Na to přistoupila řada serverů v roce 2017 na naprosto totožné agresivní praktiky, které někdy v roce 2008 iniciovali právě vytváření různých blokovacích projektů. Pro prohlížeče Firefox, Chrome, či přímo prohlížeče blokující reklamy. Situace asi byla vážná a došla tak daleko, že se již generují náhodné cesty a názvy banerů.

Doba kdy Seznam.cz kopíroval Google.com je ta tam. Seznam.cz se prakticky transformoval na čistý nosič reklamy kde prakticky neexistuje seriózní obsah, a to málo co tam je, slouží pouze jako křoví pro reklamu :D Pokud máte dojem, že dva a více lidí ktoré znáte a víte, že seznam.cz používají, pokud tedy máte dojem, že vypadají dost podobně, pak je pravděpodobné, že seznam.cz po deseti letech výzkumu toto odhalil. A toto následně promítl do zaměření webu, kde se prakticky ani v náznaku nesnaží budit dojem, že 60% uživatelů českého internetu ma navíc, než na čtení mentálně naprosto sračkoidního obsahu :D

Pokud nikoho soudného neštvala zombifikace populace, pak to domnívám se byla naprosto nedořešená situace s transferem reklamy ke konzumentům, chcete-li k cílové skupině.

Oč jde? Pokud reklamu někdo navrhne, naprogramuje a umísti zajisté za to dostane zaplaceno. Prostoru pro reklamu je málo, nebo subjektů které mohou reklamu platit moc(?). V každém případě jednorázově 200 000 Kč za umístění čtverečku v denníku nebo 1 000 000 Kč za půlminutový vstup ve vysílácím čase je dost na zaplacení pracovníka na dobu delší než jeden měsíc :) V denním tisku nebo televizi zadavatel zaplatí a distributor využije licencovaného nosiče (vysílácí pásmo) k distribuci. Kruh je uzařen.

V síti internet je ale situace jiná. Peníze z reklamy (od zadavatele) doputují k výrobci reklamy. Distribuce a nosič se neřeší, ten (mobil, počítač, připojení k internetu) si platíte samy. Tak kde je problém? No je tady situace kdy je naprosto nereálné dopočítat se přesného objemu a tudíž zátěže a tudíž ztráty hodnoty zmiňovaného nosiče :) Je to naprosto stejná situace jako když někdo zabuduje do webové stránky skript který se u návštěvy onoho webu nahraje do vašeho počítače a následně začne těžit bitcoiny pomocí vašeho procesoru :) To znamená generovat profit autorovi skriptu. Příjde vám to ok? Obsah jste videli tak v čem je problém? :)

Internet je neutrálni a jako každé odvětví potřebuje peníze na rozvoj. To znamená filozofie výdělku není nic špatného. Příklad. Pokud ne špatná, tak minimálně zvláštní je ale situace když ISP (firma poskytující připojení k internetu ) inkasuje od klienta kupříkladu 290 Kč/měsíčně (za přípojku k internetu). Další firma poskytující reklamu na webu (a tímto využivající technologie ISP k distribuci své reklamy) 390 Kč :D *

Nebo jinak. Koupíte si za 10 000 Kč mobil nebo počítač. Pak připojení k internetu za dalších 290 až 1000 Kč mesíčne. Platíte elektřinu. A řekněme 20% z této sumy věnujete někomu za něco co je zdarma, v rámci věřejnoprávné služby na http://www.ctk.cz/ :D

Takže co s tím? No pokud nehodláte zakládat politickou stranu a víte co je, nebo dokonce vlastníte RaspberryPi zkuste nástavbu na operační systém jménem  PiHole.  Jedná se o plnohodnotný DNS server blokujujíci reklamu na úrovni DNS dotazu které přepisuje na sebe :) Umí i přehledné statistiky.

    * Btw úpřimně nevím kolik je v internetové reklamě Kč ročně. Ono ten plotem vytuněný kus zěměplochy jménem Točná asi nebyl za levno. Stejně tak Baťův eroplán. Domnívám se tedy, že pokud někdo ukápne kilotunu, pak je pravděpodobně obrat o řád výš :) Pokud přecijen potřebujete vědět howmuch, můžete si zjištěné statistické číslo vydělit počtem obyvatel ČR :)

Kam dál?